Az összefoglaló név olyan eljárást takar, mely az átlagtól egyedibb és megnyerőbb jellemzőkkel vértezi fel nyomtatványainkat. Általános célja az image erősítése és megkülönböztethetősége a versenytársaktól.
Voltaképpen egyfajta exkluzivitást kölcsönöz, ha felületnemesítéssel rendeljük meg nyomdatermékeinket. Azaz, hozzáadott értéket.
A fóliázás az egyik legkedvezőbb díjszabású és leginkább keresett felületnemesítési eljárás. Nem összetévesztendő a laminálással, hiszen itt nem "műanyag hegesztésű" peremet adunk a nyomtatványnak, hanem teljes felületén speciális, hőre lágyuló ragasztókötéssel rögzítjük a micron vastagságú, fényes vagy matt bevonatot.
A fólia tapinásra és látványra is esztétikusabbá teszi a nyomtatványt, a mechanikai hatások szempontjából pedig ellenállóságot biztosít.
Névjegy- és üzletkártyák, prospektus borítók, céges mappák általános kiegészítője.
Telített nyomatok esetén (pl. teljes fedettségű, homogén felületek) fokozottan ajánljuk a fóliázást, mert a fent említett előnyökön és védelmi funkciók kívül óvja a festékréteget és az újjlenyomatokat sem engedi láthatóan megtapadni a felületen.
Ez az eljárás a nyomtatott kiadvány bizonyos részeinek - általában képi elemeknek, logóknak, rajzolatoknak - a kiemelésére szolgál. A kiemelés ún. csillogásban nyilvánul meg, azaz fényesebb, tükröződőbb felületet ad, a tervezett forma szerint.A lakk UV fény hatására szilárdul meg az általában matt fóliázott felületen. Segítségével különösen látványos kiadványokat alkothatunk, melyek nagy mértékben hozzáadnak a termék esztétikai értékéhez.
A lakkminta elkészítése külön grafikai tervezést és szakértelmet kíván, melyben természetesen mi is tudunk segíteni.
A megszemélyesítés nem feltétlenül jelent személyhez szóló kivitelezést, inkább átfogó értelemben vett "egyediesítést" takar. Célja az adott ügyfelet elkötelezni, esetleg tevékenységét a marketing számára adminisztrálhatóvá tenni.
Bizonyára mindenki találkozott már e módszerrel, ám nem feltétlenül tudatosodott mindenkiben, hogy személyéhez szóló vagy tevékenységét értékelő akció részesévé vált.
Egyediesítés, sorszámozás
Adminisztratív szempontból a leginkább elterjedt módszer a sorszámozás, melynek keretében minden darab nyomtatvány egyedi azonosító kódot kap. Ennek jelentősége sok területen megmutatkozik, nyilvántartásoktól kezdve a fogyasztói szokások felméréséig. A sorszám ráadásul prioritást is rendelhet egy-egy ügyfél vagy vásárolt termék mellé.
Általában DM levelek esetében alkalmazzák, ám az innovatív marketing sok egyéb új ötlettel is kirukkolt már a célzott információ sikeréért.
Vásárlói kuponok, ügyfélkártyák, prospektusok és meghívók...- mind megszemélyesíthető, egyedi azonosítóval ellátható termék. Ügyes stratégia mellett az értékesítési célok biztosan nem maradnak el!
De hogyan is készül mindez?
Technikailag számos egyediesítési megoldást ismerünk (fóliázás, UV lakkozás, sorszámozás...), azonban a konkrét tartalom biztosítása az ügyfeleink feladata. Ez azt jelenti, hogy a név, cím vagy egyéb (pl. sorszám) listát excel vagy szövegfájlban kell a nyomda felé leadni. A jól deklarált adatokkal munkatársaink már tudnak dolgozni és e két összetevő biztosítja azt, hogy az elvárt és egyediesített nyomtatványok rendeltetésszerűen elkészüljenek.
További lehetőségként fontos megemlíteni bizonyos fizikai feldolgozási eljárásokat is, mint pl. a perforálás. Ennek keretében a papírszelvények leválaszthatóak, lehetővé téve azt, hogy az ügyfélnél is maradjon egy példány - pl. egy belépőjegy másik fele.
Az egyediesítési eljárások természetesen kombinálhatóak a kitűzőtt marketingcéloknak megfelelően.
A nyomtatott marketing- és reklámanyagok általában két fontos tényező hatására adják el egy cég szolgáltatását, termékeit: Az egyik a szakszerűen elkészített és látványelemekkel díszített tartalom, a másik e tartalom célközönséghez igazított fizikai megjelenítése, azaz a felhasználáshoz tervezett kiadványméret.
Miként lehetséges a vizuális megjelenítés és egy kitűnően hangzó akció eredményességét még inkább fokozni az egyedi formákkal? Hát stancolással!
A stancolás nem más, mint az egyenes vágástól való elrugaszkodás a rugalmas és ívelt formák, az egyedi külső és a praktikum irányába. Egyszerű példaként nézzük egy akkumulátort forgalmazó üzlet szórólapos reklámját: Képzeljünk el egy olyan akciós szórólapot, ami négyzet alakúra van vágva és képzeljünk el egy olyat, ami egy akkumulátort formáz meg, annak kiszögelléseivel, pólusainak formáival vagy akár egy egyszerű, középen kivágott villámmal. Talán nem is vitás, hogy melyik kiadvány lesz a megcélzott fogyasztó számára megnyerőbb és átolvasásra ösztönzőbb…
Ugyanez természetesen igaz számos egyedi kampányra, amit indíthat bababolt, hentesüzlet, számítógép-forgalmazó…- azaz bárki. Az egyedi forma olyan plusz, ami kiemeli az adott reklám- vagy infóterméket a konkurensek kiadványai közül. Több mint egy szórólap, több mint egy akciós prospektus – figyelmet- és érdeklődést felkeltő marketingeszköz.
A stancolás technológiája régi és új módszereket ötvöz. A megálmodott formát a grafikus tervező ma már digitális állományban továbbítja a szerszámkészítőnek, aki a forma alapján ún. stancformát készít, ami nem más, mint éles pengék formára alakított-, akár ívelt együttese. A pengék hivatottak a felhasználandó papírt/kartont metszeni, mégpedig azon forma alapján, amit a grafikai terv megkíván.
A pengéken kívül azonban egyéb kiegészítés is illeszthető a stancszerszámra. A biegelő forma például a papír rostjait roppantja meg, melynek mentén törés nélküli hajtás készíthető (pl. céges mappa, csomagoló doboz… esetére).
A perforáló forma jó szolgálatot tehet az olyan kiadványoknál, ahol például egy akciós kupont vagy válaszlevelet kell leválasztani egy katalógusból - szórólapról.
De létezik un. riccelő kés is – ez főként öntapadó anyagoknál a nyomathordozó leválasztását készíti elő, megkönnyítve ezzel pl. egy matrica applikálását a hordozó felületre. A szerszámok pengéi rugalmas és strapabíró acélból készülnek, amely ellenáll a rozsdának és a kopásnak, így akár több tízezer "leütést" is kibírva. (A leütés az a művelet, amikor a stancoló gép a papírt nagy nyomóerővel a szerszámra préseli, kimetszve ezzel a szerszám szerinti kívánt alakzatot.)
Most érkeztünk el a gyártás fent már említett költség-vonzatához. A szerszám díja kis mennyiségű termék gyártása esetén meghaladhatja a késztermék nyomtatási költségét. Érdemes ezért a terjesztésre kerülő egyedi kiadványt mennyiségét egy optimális mennyiséghez igazítani, jól megszervezett terjesztés mellett.
A gyártási ajánlat bekérésénél érdemes kérni az ajánlattevő tanácsát a mennyiségre vonatkozóan, mert a szerszám költsége fix, így a gyártandó példányszámra leosztva egy mennyiség felett akár elenyésző is lehet. Fontos azt is tudni, hogy a szerszám egyszeri költséggel jár, viszont több tízezer forma késztermék is kinyerhető vele. Így azért a költségek már teljesen más nézőpontból elemezhetőek.
A technológiáról még oldalakat lehetne írni, azonban e cikknek ez nem célja. Sokkal fontosabbnak tartottuk az írás publikálásakor, hogy megismertessünk egy olyan megoldást, amit már sokan használtak, és ami egyedi formába hozza a leendő marketing- vagy reklámanyagokat.